Interactional Dynamics & Multimodality

Cliquez pour activer/désactiver la vidéo en langue des signes
Members: Claire Beyssade, Fanny Catteau, Carine Ceccaldi, Claire Danet, Ivani Fusellier, Laura Lapeyre, Natalie Michit, Marie Perini, Fabian Santiago,
 

Description

All interaction is coordinated, reciprocal, dynamic, and based on multi-modal cues or channels. The DIM research group studies verbal and non-verbal construction of meaning during interaction, or how the process of interaction itself promotes the emergence of meaning.
This thematic axis comes from the convergence of different research programs carried out within the Labex H2H at the interface of arts and sciences (described below). The primary domains examined are dance, sign language poetry, musical gesture... and more generally, gesture and motion in the context of artistic interaction. SFL members involved in these different projects noted the shared methodologies and common experimental infrastructure needs, such as motion capture. Conversations during scientific and artistic events (such as visits of foreign researchers, joint workshops, Labex events, etc.) lead the members to note common points in their approaches to gesture and motion:

  • Dynamic: the construction of the meaning of gestures is conceived of as a process; gestures are considered in sequences and in dynamic flow rather than as isolated elements, or as exclusively visual images with offixed dimension.
  • Interaction: meaning, discourse is co-constructed; it includes adjustments, (a)synchronous phenomena between articulators and inter-actors.

Presentation of research axis

  • Dance and cognition
  • Gesture and artistic devices
  • Poetry, sign language, and translation
  • Sign language(s) and aging
  • Echanges en interaction et multimodalité

 

Recent publications

Blondel, M. (2022) Prosodie et langue(s) des signes : un aperçu poétique. Proc. XXXIVe Journées d'Études sur la Parole -- JEP 2022, 316-328, doi: 10.21437/JEP.2022-34

 

2021

Marion Blondel et Fanny Catteau, « Poésie et langue des signes. Traduire sans trahir », Biens Symboliques / Symbolic Goods [En ligne], 9 | 2021, mis en ligne le 27 décembre 2021, consulté le ##. URL : http://journals.openedition.org/bssg/852&nbsp;; DOI : https://doi.org/10.4000/bssg.852 <hal-03499967>2020

2020

Marion Blondel. Les langues des signes, des langues incarnées. Linguistique. Université Paris8, 2020. https://halshs.archives-ouvertes.fr/tel-03089705

  1. Boutet D, Blondel M, Beaupoil-Hourdel P, Morgenstern A (2021) A multimodal and kinesiological approach to the development of negation in signing and non-signing children. Languages and Modalities 1: 31-47. https://doi.org/10.3897/lamo.1.68150 identifiant : hal-03500019
  2. Morgenstern A, Chevrefils L, Blondel M, Vincent C, Thomas C, Jego J-F, Boutet D (2021) “Of thee I sing”: An opening to Dominique Boutet’s kinesiological approach to gesture. Languages and Modalities 1: 3-16. https://doi.org/10.3897/lamo.1.68148 identifiant : hal-03500031
  3. Blondel, M. & Grisel, L. (2020) « Rythmes, silences, syllabes » in B. Baumié, Numéro thématique de la Gazette Poétique et Sociale, pp132-145 Editions Plaine Page. halshs-03089650, v1

2019

  1. Blondel M., Millet, A. (2019)  « Marqueurs du genre poétique en LSF : Quelles libertés prises avec les règles de la langue ? » LIDIL60. Publication en ligne https://journals.openedition.org/lidil/7129

2018

  1. Tramus M-H, C-Y Chen, J. Guez, J-F Jégo, D. Batras, D. Boutet, M. Blondel, F. Catteau, C. Vincent (2018) Interaction gestuelle improvisée avec un acteur virtuel dans un théâtre d’ombres bidimensionnelles ou au sein d’un univers virtuel en relief : l’illusion d’un dialogue ? In M. Almiron, E. Jacopin & G. Pisano. Stéréoscopie et illusion, Presses universitaires du Septentrion, pp. 281-299, 2018, 9782757420706. <hal-01740555〉

2017 et avant...

  1. Blondel, M. (2017). Gestualité et musicalité partagées. In E. Pommier (Ed.), Le Corps Tympan (pp. 62-78) Blois : Ecole d’art de Blois/Agglopolys. [Jeux d’orgue : https://youtu.be/iiW6nKD5d6Y ; Boîte à Souvenir : https://youtu.be/eXzR-jvLjv8 ; Objets perdus, objets trouvés : https://youtu.be/7MMMLUlEknQ consultés le 21/12/2017]

  2. Blondel, M. (2016). La poésie à double sens et dans tous ses états : écriture, voix, corps. Double Sens, Traduire la poésie en langue des signes, 6: 7-8. <hal-01969521>
  3. Catteau, F. & Blondel, M. (2016) Stratégies prosodiques dans la traduction poétique de la LSF vers le français. Double Sens, AFILS, Traduire la poésie en langue des signes, 6: 27-38. 〈hal-01723979〉
  4. Blondel M., Catteau F. (2016) « Paris 8 à l’heure de la poésie et de la traduction en langue(s) des signes ». Journal de l’AFILS (Association française des interprètes et traducteurs en langue des signes), Numéro 92, 16-22.
  5. Blondel M. & Miller, C. (2009), “Symmetry and children’s poetry in sign languages”, dans Aroui Jean−Louis & Arleo Andy (eds.), Towards a typology of poetic forms, Language Faculty and Beyond, 2:143−163. Amsterdam, J.Benjamins PC.
  6. Blondel M. & Le Gac D. (2007), « Entre parenthèses...y a-t-il une intonation en LSF ? », in La revue Silexicales, A.-M. Berthonneau, G. Dal et A. Risler (éd.), pp 1-16.
  7. Blondel M. 2003, “ Saillance linguistique dans une langue à modalité gestuelle ”, dans François, J. & Lacheret, A. (eds) Fonctions et moyens d’expression de la focalisation à travers les langues. Mémoires de la Société de Linguistique de Paris, Tome XIII, Peeters, pp. 187-203.
  8. Blondel M. & Chauvin, C., 2002, “ Syntaxe et gestualité dans les enfantines: le point de vue de deux modalités ”, LIDIL 26, Université de Grenoble, pp.99-124.
  9. Blondel M., 2001, “ Langage poétique adressé à l’enfant en langues des signes ”, dans CUXAC Christian, Sémiogénèse des Langues des Signes, AILE 15, Paris8, pp. 117-39.
  10. Blondel M. et Miller, C., 2001, “Movement and rhythm in nursery rhymes in LSF”, Sign Language Studies 2-1, Gallaudet University Press, pp. 24-61.
  11. Blondel M. et Miller, C., 2000, “Rhythm in French Sign Language (LSF) nursery rhymes”, Sign Language and Linguistics 3-1, John Benjamins, pp. 59-77.
  12. Blondel M. 2000, “Fonction poétique dans les langues des signes”, dans Blondel M. et Tuller, Laurie (eds), 2000, Langage et surdité. Recherches linguistiques de Vincennes 29, pp. 9-28. Article en ligne

Quelques communications

  1. Marion Blondel, Fanny Catteau, Christelle Dodane, Karine Martel, Aliyah Morgenstern “Hey, look! This-is-im-por-tant!” Embodied focus during signing and speaking family dinners, 18th International Pragmatics Conference 09 - 14 Jul 2023

  2. Marion Blondel, Fanny Catteau, Coralie Vincent. Variation of the signing rate in LSF: Addressing the issue through video and mocap data. Sign Café 2, Oct 2022, Ragusa, Italy. . hal-03845156

  3. Karine Martel, Christelle Dodane, Marion Blondel, Fanny Catteau. Multimodal focalization processes during French family dinners: a comparison between speaking and signing families. isgs9conference , ISGS, Jul 2022, Chicago, Illinois, United States identifiant : hal-03923360

  4. Joufflineau C., Vincent C. et Bachrach A. "Slowed dance spectating and changes in time perception: A dialogue between aesthetics and cognitive science on zeitlupe in contemporary art", 19th Herbstakademie - Embodied Aesthetics: Resonance in Perception, Expression and Therapy, Oct 2017, Heidelberg, Allemagne

  5. Joufflineau C., Vincent C., Bachrach A. "Changes in temporal cognition as a measure of "bodymind" contagion between dancers and spectators", 11th International Conference on Cognitive Science (ICCS 2017), Sep 2017, Taipei, Taiwan
English